جشن‌آشتی خیابانی و پایان درگیری در بیروت



گروه جهان/ حزب‌الله لبنان که در یک دهه اخیر نقش زیادی در آرام کردن فضای ملتهب سیاسی این کشور داشته است، ظهر دیروز با دعوت از جنبش امل و جریان ملی آزاد که از روز پنجشنبه با میانجیگری حزب‌الله به درگیری‌های خود پایان داده بودند، در نشستی سه‌جانبه شرکت کردند. در پایان این نشست طرفین با تأکید بر رسیدن به توافق، اعلام کردند در یک صف متحد ایستاده‌اند.
به‌گزارش ایرنا، نشست مشترک مسئولان این سه حزب ظهر دیروز در منطقه مسیحی نشین الحدث بیروت برگزار شد؛ جایی که سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل شاهد درگیری خشونت بار هواداران جنبش امل و جریان ملی آزاد بود. این گردهمایی که در آن مسئولان هر سه حزب حضور داشتند، نمادی از گذر از التهابات اخیر بود. در این نشست «علی عمار» به نمایندگی از حزب‌الله سخنرانی کرد. وی میشل عون، نبیه بری و سیدحسن نصرالله را سه شخصیت ملی در لبنان خواند که هر سه دغدغه امنیت و ثبات برای لبنان دارند. وی بر ضرورت وحدت ملی در لبنان بویژه در برهه کنونی که رژیم صهیونیستی بار دیگر لبنان را تهدید کرده، تأکید کرد.


«آلان عون» هم به نمایندگی از جریان ملی آزاد در این نشست گفت: حضور ما در اینجا نشان دهنده مسئولیت‌پذیری ماست. ما با حمایت رؤسای سه گانه کشور و سیدحسن نصرالله اجازه نمی‌دهیم اختلاف سیاسی به درگیری بین لبنانی‌ها کشیده شود.
وی افزود: پیام ما به‌جنبش امل این است که کرامت نبیه بری کرامت ماست و ما همپیمان باقی خواهیم ماند. پیام ما به حزب‌الله هم این است که پیمانی که بین ما وجود دارد پابرجاست و به همه گروه‌های سیاسی هم می‌گوییم که این توافق ادامه خواهد داشت.
در این نشست «علی بزی» نیز به نمایندگی از جنبش امل سخنرانی کرد. وی گفت: همه می‌دانند که جنبش امل هیچ ارتباطی با حوادث اخیر در منطقه الحدث ندارد و ما از طرف رئیس بری به‌دلیل هر توهین و آزاری که به مردم شده، عذرخواهی می‌کنیم.
در پایان نشست، مسئولان هر سه حزب دستان خود را در هم گره کردند و گفتند: ما ید واحده و همدل هستیم.
درگیری‌های هفته پیش به‌دنبال انتشار سخنان تند «جبران باسیل» رهبر حزب جریان ملی آزاد و وزیر خارجه علیه «نبیه بری» رهبر جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان آغاز شد. طوری که خیابان‌های پایتخت را فراگرفت. حزب‌الله که متحد هر دو حزب است تلاش‌های گسترده‌ای را برای آرام کردن فضا انجام داد و در نتیجه دیروز هم جنبش امل اعلام کرد که به اعتراض‌های خیابانی پایان می‌دهد و هم «میشل عون» رئیس جمهوری با نبیه بری تلفنی گفت‌و‌گو کرد. بسیاری تنش‌های اخیر بین جنبش امل و حزب جریان ملی آزاد را ناشی از اختلاف‌های عون و بری می‌دانند.
نگرانی از بحرانی شدن شرایط لبنان در آستانه انتخابات از یک سو و ضرورت اتحاد در برابر تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه منابع نفتی لبنان ایجاب کرد که هر دو طرف تنش با درایت حزب‌الله لبنان به سمت کاهش آن بروند.